Kis-Milic, Izra-tó, határokon átívelő zempléni gyalogtúra

Zempléni-hegység határok nélkül

A Zempléni-hegység legmagasabb vidékét, a Milic-csoportot fedezzük fel a festői fekvésű Pusztafaluból kiindulva. Az államhatáron túl fekvő Izra-tótól kapaszkodunk fel a felvidéki oldalon, a Kis-Milic új kilátótoronnyal koronázott csúcsára, majd az Országos Kéktúra útvonalán, a parádés kilátást nyújtó Felső-Csata-rét érintésével ereszkedünk vissza Pusztafaluba.

A túra hossza: 13 km
A túra időtartama: 5 óra
Szintkülönbség: 720 m fel, ugyanannyi le.
Kiindulópont: Pusztafalu, „fő tér”, a községháza előtti parkoló. Buszmegálló. Megközelíthető Pálházától Füzér felé, majd a füzéri országútról jobbra lekanyarodó bekötőúton Pusztafaluba.
A túra jellege:
Közepesen nehéz gyalogtúra megfelelően jelzett turistautakon, ösvényeken, kocsiutakon. A legnehezebb rész a Kis-Milicről történő rendkívül meredek, morzsalékos ösvény, óvatosak legyünk, nedves időben nem ajánlott a túra. A szlovák oldalon a közvetlen a Kis-Milicre vezető ösvény jelzetlen, jó tájékozódási képesség szükséges!

Térképkivágat: Zempléni-hg. (északi rész) 1:40 000 (Cartogarphia), http://www.cartographia.hu/zempleni-hg-eszak-turistaterkep-22.html

A túra leírása

Pusztafalu virágos, központi terecskéjétől indulunk, a községháza előtti parkolóból észak felé, a K□ jelzésű József Attila utcán. Kiérve a házak közül, enyhén emelkedő, széles, kényelmes, murvás úton rétek, legelők közt gyalogolunk szép kilátást élvezve keletre a Hársas-hegy, Bába-hegy kettősére, balra pedig a Tolvaj-hegy tömbjére. Hamarosan elérjük a Tilalmas pihenőhelyet, mely a határokon átívelő Nagy-Milic Natúrpark tanösvényének egyik állomása is informatív tájékoztató táblával.

Az erdő szélén érjük el az államhatárt, itt már látunk is egy jellegzetes „kalapos” útjelzőtáblát, innen a K jelzéseket követjük. Széles földutunk a Tolvaj-hegy északkeleti oldalában fut nagyjából szintet tartva. A következő elágazásnál a Bodnár-forrást (426 m) és egy pihenőhelyet találunk, a K jelzéseket követve kissé jobbra tartunk, majd egy újabb elágazásnál a bal oldali ágat választva, immár a K és a hozzánk csatlakozó Z jelzésű úton pár perc alatt kiérünk a szép fekvésű Izra-tó (448 m) partjára.

Az erdei források táplálta 3,7 hektár területű Izra-tó a környék népszerű kiránduló célpontja csónakázási, horgászási lehetőséggel, nyári melegben még fürdeni is lehet benne, bár vize meglehetősen hideg. A parton retró hangulatú büfét találunk, csónakot is lehet kölcsönözni. Az épület előtti turistaút-csomópontban a P és a S jelzésű utat válasszuk, Malá Izra felé. Ösvényünk néhány hétvégi ház közelében szép bükkösben kígyózik, átkelünk egy patakon, majd kissé benőtt csapáson szép bükkerdőben érjük el a következő elágazást.

A S jelzés jobbra tart, mi balra megyünk tovább a P jelzésű úton, mely egyben az E3 hosszútávú túraútvonal is. Rövidesen kiérünk a Kis-Izra-tó elmocsarasodott „tavához”, Nedves, sáros környezetben balról megkerüljük a benőtt tavat, majd a P jelzéseket követve megkezdjük kapaszkodásunkat a Milic-csoport oldalába. Hangulatos bükkösben, kényelmes úton bukkanunk ki a Kopáska-vadászház (620 m) előtti réten. Mindenképpen menjünk az épület túloldalán lévő „teraszra”, káprázatos kilátás nyílik a felvidéki Zemplén tájaira.

A P jelzés a vadászház előtti tisztástól nem a széles kocsiutat követi, hanem az attól balra leágazó turistautat. Szép bükkösben emelkedünk a Milic-csoport északi oldalában, elérünk egy völgy felső részéhez, ahol beletorkollik utunk egy kocsiútba, itt nincs tábla, de még jelzés sem, de kanyarodjunk balra. Pár perc múlva egy tisztásra érünk, melynek szélén magasles áll. Itt látunk egy tájékoztató táblát is, szlovákul. Innen jobbra egy nyiladékon át vezető útra fordulunk, mely kb. 300 m után keskeny, meredek ösvényre vált és felkapaszkodik az államhatárt jelző határkövekhez.

Jobbra fordulunk, követjük a határvonalat, a kövekkel, ill. a szporadikusan feltűnő Z jelzésekkel, és pár perc alatt felérünk a Kis-Milic ormára, melyen a 2015-ben átadott Károlyi-kilátó áll. A fából ácsolt torony felső szintjéről parádés kilátás nyílik a Zempléni-hegység vonulataira, a füzéri Vár-hegyre, a Hegyköz falvaira. A kilátótól délre 80-100 méterre fut az Országos Kéktúra útvonala, vagy egyenesen lemegyünk, közvetlenül a meredek, köves ösvényen, vagy továbbmegyünk a határon futó Z jelzésű úton, mely kivezet a Kéktúra útvonalába.

A Kékre leérve, balra fordulunk és megkezdjük óvatos ereszkedésünket a rendkívül meredek ösvényen. Az erdőben vezető ösvényen balról, a bokrokon túl tisztást látunk, mindenképpen menjünk ki az elképesztő panorámát nyújtó Felső-Csata-rétre. A füzéri vár látképe feledhetetlen látvány. Visszatérve a görgeteges ösvényre, kőről kőre, gyökérről gyökérre, fától fáig kapaszkodva ereszkedünk, később megenyhül a lejtő, csodás bükkösben túrázunk. Egy kis kúpra érve, jellegzetes sziklaalakzatok (774 m) közt megyünk el, leérünk a Kakas-bérc nyergébe (709 m). Tehetünk egy kis kitérőt a kissé jobbra tartó jelzetlen ösvényen a Kakas-bérc déli végébe, ahol kissé korlátozott kilátást élvezhetünk.

A nyeregből kissé balra tart tovább a lejtős Kéktúra, és hamarosan leérünk a Csataréti-erdészház romantikus kis épületéhez. A mellette fekvő tisztáson pihenőhelyet és forrást is találunk, idilli hely kipihenni a kemény lejtő fáradalmait. Az útelágazásnál a P∆ jelzésű út a határ felé kanyarodik vissza, nem különösebben ajánljuk ezt a variációt Pusztafalu felé, mivel a határon futó Z jelzés nagyon rosszul jelölt, alig követhető, benőtt, csalános ösvény, és a tovább haladó P∆ sem kellemes túraút.

Induljunk tovább az Országos Kéktúra útvonalán, keresztezzük a széles kocsiutat, majd leérünk egy szűk, félhomályos patakvölgybe. Gyönyörű bükkösben ereszkedünk kényelmesen a széles földúton, kis kőhídon keresztezzük a patakot, a Magas-hegy oldalában ereszkedünk tovább. Időnként megnyílik a táj, szép kilátást élvezünk Pusztafalu felé. Egy hajdani őrkunyhónál balra térünk le a Kékről, a Pusztafalu felé vezető K□ jelzésű útra.

Kényelmes úton, erdőkön, mezőkön át egy völgy felett, félóra alatt leérünk Pusztafalu házai közé. Kiérve az országútra, balra fordulunk, elmegyünk a templom mellett és visszaérünk kiindulási pontunkra.

Szálláshely
Öreg Bence Turistaház és Erdei Iskola

oreg bence turistahaz

Forrás: kirandulastippek.hu

Cookie-kat használunk

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk a legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében. Ön maga döntheti el, hogy engedélyezi-e használatukat vagy sem. Ha szeretne többet megtudni adatvédelmi szabályainkról és a sütik használatáról, kattintson a 'Több információ' feliratra.