Minőségét megőrzi: eltűnhetnek a lejárati dátumot jelző címkék

minoseg

Azt mondják, hogy a legtöbbet úgy tehetnénk az élelmiszer-pazarlás ellen, ha nem ragaszkodnánk olyan erősen az élelmiszerek csomagolásán található lejárati dátumhoz.

Évtizedek óta használjuk a minőségét megőrzi címkéket, amelyek arra szolgálnak, hogy útba igazítsák a vásárlókat, meddig marad friss a termék. A Fogyasztható megjelölés teljesen rendben van, hiszen elsősorban a gyorsan romló – hús- és tejtermékek – csomagolására nyomják, míg a Minőségét megőrzi jelölésnek semmi köze az élelmiszer-biztonsághoz, inkább megijeszti a fogyasztót, és ha átlépi a dátumot, azonnal kidobja az árut.

Az emberek leolvassák a dátumot, és úgy vélik, hogy azután már az élelmiszer ehetetlen, romlott, és eldobják, miközben ezek a dátumok nem azt jelentik, hogy azontúl már ne lenne ehető vagy ne lenne éppen tápláló

– mondja Patty Apple, a Food Shift nevű kaliforniai cég ügyvezetője. A nonprofit vállalkozás azzal foglalkozik, hogy összegyűjti a lejárt szavatosságú vagy sérült élelmiszereket. 

Az Egyesült Királyság legnagyobb élelmiszer-áruházai közül a Sainsbury’s és a Marks&Spencer már úgy árusítja az előrecsomagolt gyümölcsöt és zöldséget, hogy nincs rajta a Minőségét megőrzi jelzés. Az Európai Unióban már jelezték, hogy év végéig felülvizsgálják az élelmiszerek szavatossági idejére vonatkozó előírásokat, és nagyon fontolgatják a Minőségét megőrzi címke teljes visszavonását.

Az Egyesült Államokban még nincs napirenden a téma, inkább megpróbálnak rendet vágni a különféle címkemegnevezések között, ezzel is okítva a vásárló amerikaiakat és csökkentve az élelmiszer-pazarlást.

Az ENSZ legutóbbi felmérése szerint a globálisan megtermelt élelmiszerek 17 százaléka pocsékba megy, leginkább a háztartásokban. Az amerikaiak körében végzett felmérés szerint a megvásárolt élelmiszer nagyjából 35 százaléka kerül a kukába anélkül, hogy hozzányúltak volna. Ez pedig egyértelmű energiapazarlás is, hiszen fölösleges volt a víz, a termőföld vagy a munkaerő-ráfordítás az élelmiszer előállításánál. Az amerikai pazarlás – évi négymillió tonna élelmiszer – egyedül a Minőségét megőrzi címke számlájára írható – írja elemzésében az APNews.

A termékek frissessége miatt aggódó vásárlói nyomás hatására kezdték a gyártók feltüntetni a hetvenes években a szavatossági időt a termékeken. 2019-ben az amerikai élelmiszer- és gyógyszerfelügyeleti hatóság (FDA), amely az amerikai élelmiszerek nyolcvan százalékának engedélyezésével foglalkozik, ajánlásokat fogalmazott meg a gyártók felé. E szerint a termék frissességére utalásnál azt a címkét javallott használni, hogy milyen dátum lejárta előtt fogyasztható, míg romlandóknál a minőségét megőrzi figyelmeztetést.

Mivel ez nem kötelező, ezért továbbra is nagyon változó a különböző szövetségi államokban, mit írnak a gyártók az élelmiszerek csomagolására. A Marylandi Egyetem 2022 júniusában megjelent tanulmánya szerint egyébként ötvenféle leírást használnak az amerikai államokban az élelmiszerek szavatosságára vonatkozóan, ami nem mindig teszi könnyűvé a fogyasztó számára az eligazodást a szavatossági idő világában.

A legtöbb ember biztos abban, hogy a címkék – a lejárat dátuma, fogyasztható, minőségét megőrzi – azt jelentik, hogy azután már nem szabad elfogyasztani az élelmiszert. Pedig ez nem így van!

– hangsúlyozza Richard Lipsit, egy nagy kaliforniai zöldségoutlet tulajdonosa. A vállalkozás elsősorban csökkentett árú élelmiszerekre specializálódott. Lipsit szerint egyébként a tej is iható még egy héttel a szavatossági idő lejárta után, ugyanígy évekig ehető a konzerv vagy a hasonlóan speciálisan csomagolt élelem. Az FDA ilyen esetekben csak azt kéri az emberektől, alaposan vizsgálják meg a termék állagát, színét, szagolják meg, mielőtt elfogyasztják.

Használjuk az érzékszerveinket!

A brit élelmiszerláncok is arra ösztönzik a vásárlókat, hogy hagyatkozzanak az élelmiszerrel kapcsolatban az érzékeikre. A Morrisons üzleteiben már januárban váltottak, és a saját márkás tejek esetében a Fogyasztható címkét minden esetben Minőségét megőrzire változtatták. A vásárlók egy része támogatja a váltást. Ellie Spanswick, egy közösségimédia-reklámszakértő azt mondja, leginkább vidéki piacokon vásárol zöldséget, tejárut, tojást, ezeken a helyeken nincs lejárati címke a termékeken. Azt mondja, bármikor könnyen megállapíthatjuk ránézéssel, szaglással, tapintással, hogy egy termék már nem friss.

Mások viszont védik a címkézést, azt állítva, így elkerülhető például gyümölcsök esetében, hogy otthon derüljön ki, hogy belül már rohadt. Ugyancsak támogatja a címkézés megtartását a nagy amerikai élelmiszergyártókat tömörítő érdekvédelmi szervezet. Ők azzal érvelnek, sokkal jobb, ha egységesen kezelik például a címkézést, mert így a gyártás folyamata is egységes, ez pedig lehetővé teszi, hogy olcsóbban adják a terméket.

(Borítókép: Daniel Acker / Bloomberg / Getty Images)

Forrás: Index

Cookie-kat használunk

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk a legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében. Ön maga döntheti el, hogy engedélyezi-e használatukat vagy sem. Ha szeretne többet megtudni adatvédelmi szabályainkról és a sütik használatáról, kattintson a 'Több információ' feliratra.