Nagy a baj az árcsökkenéssel: nem érzik a magyarok
Bár az árrésstop hatására sok termék ára csökkent a boltokban, a magyarok többsége ezt nem érzi, sőt inkább úgy véli, hogy emelkednek az árak - derül ki a 21 Kutatóközpont kutatásából, amelyet a Portfolio megbízásából készítettek.
Ön hogy érzi, az elmúlt hetekben hogyan változtak az élelmiszerek árai összességében, a korábbiakhoz képest?
- kérdezte a 21 Kutatóközpont.
A válaszadók több mint fele (53%) úgy érzékeli, hogy az élelmiszerárak az elmúlt hetekben emelkedtek, csupán minden tizedik válaszadó értékeli úgy, hogy nem változtak az árak, illetve 29% érzékelt bárminemű csökkenést.
A válaszok érdekesek, hiszen az online árfigyelő adataiból tudjuk, hogy több termék ára csökkent, mint amennyi emelkedett. Korábban írtunk is arról, hogy az árfigyelőben 3 693 olyan terméket találtunk, amelyek mind a két időpontban megtalálhatók voltak a boltok polcain. Ezek közül
- 737 termék (20 százalék) ára csökkent valamilyen mértékben,
- 2629 termék (71,2 százalék) ára nem változott,
- és mindössze 327 termék (8,9 százalék) drágult.
Sokszor előfordul, hogy az emberek áremelkedést érzékelnek az élelmiszerboltokban akkor is, ha a hivatalos statisztikák szerint épp csökkennek az árak. Ennek egyik oka, hogy
a fogyasztók jobban megjegyzik a drágulásokat, míg az árcsökkenéseket kevésbé veszik észre.
Ha például egy termék ára 1000 forintról 1200-ra nő, azt sokkal erőteljesebben élik meg, mint amikor később 1100 forintra csökken. Emellett gyakori, hogy az emberek azoknak a termékeknek az árváltozását figyelik, amelyeket rendszeresen vásárolnak, és nem veszik figyelembe a teljes termékkör alakulását. Az is befolyásolhatja az észlelést, ha közben a fizetésük nem nő, vagy más kiadások – például rezsi – elszívják a pénzt.
A kutatásból az is kiderült, hogy a férfiak valamivel többen érzékeltek drágulást (57%), míg a nők nagyobb arányban érzékeltek valamilyen csökkenést (35%) az élelmiszerárakban.
Korosztályos bontásban nézve érdekes látni, hogy a 65 év felettiek (48%), illetve az 50-64 évesek (36%) jóval inkább érzékeltek élelmiszerár csökkenést, mint más korcsoportok.
A pártpreferencia szempontjából elmondható, hogy
a Fidesz-szavazókon kívül minden másik csoport többsége áremelkedést érzékelt, azonban a fideszesek többsége valamilyen szintű árcsökkenést.
Nemrég Nagy Márton is közzétett egy Facebook-bejegyzést, amely szerint március 13 óta 872 termék ára csökkent az online árfigyelőben. Ezek átlagos áresése 18,8 százalék.
Forrás: Portfólió