Hiányzik még 237 pedagógus megyénkben

pedagogushiany 02

Lassan kezdődik a tanév, de még sok iskola és óvoda keres pedagógusokat. Több mint 200 tanárt, tanítót és óvodapedagógust keresnek még megyénkben.

Nyáron látni igazán, hol, melyik oktatási intézményben mennyi pedagógus hiányzik, hiszen ilyenkor szaporodnak meg az oktatási-nevelési intézmények álláshirdetései.

A közigállás.hu adatai szerint nem kevesebb mint 237 pedagógust és logopédust keresnek a megyénkbeli intézmények. Nem tudni, hogy ez az adat mennyire pontos, ugyanis az állásod.hu oldalon keresgélve azt tapasztaltuk, hogy ennél sokkal nagyobb a hiány. A különbség valószínűleg abból adódik, hogy a szakképzési intézmények már nem a közigállás.hu-n hirdetnek, hiszen oktatóik már kikerültek a közalkalmazotti státuszból.

Mindenféle szakos tanár

A közigállás.hu szerint 124 tanárt, 51 tanítót, 45 óvodapedagógust, 15 gyógypedagógust és 2 logopédust várnak még mindig az iskolák és az óvodák. Az álláshirdetések száma ilyenkor természetesen azért is nő, mert ezekben a hetekben sok pedagógus vált intézményt, a helyükre pedig újakat kell keresni.

A hirdetéseket böngészve kiderült, a legtöbb pedagógus a Kazincbarcikai, a Sárospataki és a Mezőkövesdi Tankerületi Központ iskoláiból hiányzik. Nagy szükség lenne matematikatanárokra (28), angoltanárokra (18), testnevelőkre (15), de az a tapasztalat, hogy ma már mindenféle szakos tanárt keresnek.

Az iskolák megragadnak minden lehetőséget, hogy magukhoz vonzzák a számukra megfelelő kollégát. Közösségi oldalukon is közzéteszik, kinek örülnének nagyon. A Miskolci Szakképzési Centrum például nemrég még 20 tanárt vagy szakoktatót keresett intézményeibe. A legnagyobb hiány matematika-, informatika- és angoltanárból volt. A Szerencsi Szakképzési Centrum július közepén 15 pedagógust, oktatót vagy szakoktatót keresett, az Ózdi Szakképzési Centrum pedig 8-at.

A Miskolci Szakképzési Centrum kancellárja, Kiss Gábor kérdésünkre elmondta, hogy a szakképzésben a nyáron lezajlott jogállásváltozás következtében átlagosan 30 százalékkal nőttek a bérek, amely minden oktatójuk számára érzékelhető változás, másoknak pedig vonzó lehetőség.

Több osztály indul

Molnár Péter, a Miskolci Szakképzési Centrum főigazgatója jelezte:

– A tanévet zavartalanul meg tudjuk kezdeni, szakos ellátottságunk biztosított az elméleti és a gyakorlati tárgyak terén is. A szakképzésben foglalkoztatott oktatók számát egyrészről a természetes fluktuáció, másrészről az a tény befolyásolja, hogy a 2020/2021-es tanévben több diák kezdi meg tanulmányait intézményeinkben, mint korábban, ezért több osztályt tudtunk indítani, amelyhez több oktatóra van szükségünk.

A főigazgató hozzátette: „a szakképzésben a kötelező óraszám 22, az efölött megtartott órák – abban az esetben, ha valaki vállal ilyet – túlóraként kerülnek rendezésre, ugyanakkor órakedvezményt is tudnak biztosítani azok számára, akik többletfeladatot, például tehetséggondozást vagy versenyfelzárkóztatást vállalnak”.

– Ezek összessége, valamint a hirdetések hatására hozzánk beérkező pályázatok száma alapján azt mondhatjuk, hogy a szakmaoktatásban van perspektíva. Olyan vonzó lehetőség az oktatók számára, amelyet az bizonyít leginkább, hogy a közel nyolcszáz álláshelyre már csak 4-5 szabad pozíciónk maradt – hangsúlyozta Molnár Péter.

Több oka van

Miért hiányzik sok pedagógus az iskolákból? – kérdeztük Molnár Zoltántól, a Pedagógusok Szakszervezete Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnökétől. Mint mondta, a probléma több okra vezethető vissza.

Az egyik, hogy az utóbbi tíz évben rendkívül megnövekedtek a pedagógusok terhei az oktatásban és az adminisztrációban egyaránt. Emellett az utóbbi évtizedekben jelentősen csökkent a pedagóguspálya presztízse. Az anyagi megbecsüléssel is adódnak problémák. Igaz, a pedagógus-életpályamodell jól indult, de az, hogy a béremelés mértékét nem az aktuális minimálbérhez kötik, hátrányosan érinti a pedagógustársadalmat.

A pálya amiatt sem vonzó, hogy a nevelők az utóbbi években veszítettek önállóságukból.

– A továbbtanulási adatokból ugyan az látszik, hogy sokan jelentkeznek egyetemre pedagógusnak, de végül a hallgatók egynegyede, jó esetben egyharmada választja csak valóban a nevelést-oktatást. Tehát a pedagógustársadalom egyre öregszik, évente 5–6 ezer kolléga vonul nyugdíjba. A vidéki kis iskolák, óvodák pedig még kevésbé vonzóak, mint a városiak a rossz közösségi közlekedés miatt, és hogy ma már ritkán lehet szolgálati lakáshoz jutni – sorolta Molnár Zoltán.

Forrás: boon.hu