Hiányzik az iskola a végzősöknek

iskola

Egyelőre csak kis csoportos konzultációkat lehet tartani a középiskolákban.

Az érettségi előtt álló diákok nagy része tart attól, hogy nem tud majd megfelelően felkészülni a vizsgákra a digitális oktatás miatt. Ez derült ki egy friss felmérésből, és az is, hogy a középiskolások végzősei amiatt is aggódnak, hogy esetleg a nem megfelelő érettségi eredmények befolyásolhatják a felsőfokú felvételijüket. Az elmúlt hetekben több diákszervezet is kérte a kormánytól, hogy legalább a végzős diákok jelenléti oktatásban folytathassák a felkészülést. Némi reményt adhat számukra, hogy a miniszterelnök az elmúlt héten megemlítette: elképzelhető, hogy az érettségiző diákokat és tanáraikat előrébb sorolják az oltási tervben, hogy vissza tudjanak menni az iskolába. Részletek azonban még nem láttak napvilágot.

Kis csoportokban

Balla Árpád, a kazincbarcikai Szalézi Szent Ferenc Gimnázium igazgatója úgy fogalmazott, érti a diákok felvetését, de sajnos jelen helyzetben nem az iskolák határozzák meg az oktatás formáját. Csak olyan lépéseket tudnak tenni, amiket az aktuális rendeletek megengednek. A diákoknak ugyan most otthon kell készülniük, de kis csoportos foglalkozásokra is lehetőség van maximum 10 fő részvételével.

– Mivel a diákok február 15-éig jelentkeznek a felsőoktatásba és az érettségire is, ekkor derül ki, hogy ki milyen tantárgyból és milyen szinten szeretne vizsgákat tenni. A tanárok ezután tudják beosztani a tanulókat a különböző érettségire felkészítő csoportokba. A pedagógusoknak természetesen az a legfőbb céljuk, hogy a lehető legjobban készítsék fel a diákokat, akár online, akár kis csoportos konzultációk alkalmával. Egyébként sok kolléga jelezte, hogy náluk kiválóan működik a digitális oktatás, és a vizsgákra történő felkészítést is meg tudják oldani ily módon. Ezek nem jelentenek kötelező órákat, de mindenki csatlakozhat, aki csak akar – vázolta a helyzetet az igazgató.

Elmondta azt is, hogy a kis csoportos konzultációkat nem lesz túl könnyű megoldani. Ugyanis nagyon sok vidéki diákjuk van, a közösségi közlekedés pedig nem a legjobb a térségben. Így ha egy tanuló be szeretne jönni egy órára, azzal az egész délelőttje elmegy, így lemarad a többi online óráról. A tanároknak sem lesz könnyű megszervezniük a napjaikat, mert mivel az iskolának 7. és 8. osztálya is van, a pedagógusok őket az iskolában tanítják. Így aztán elég nehéz lesz megfelelő időpontokat találni a kis csoportos érettségi felkészítőkre, de amit tudnak, megtesznek, fogalmazott Balla Árpád.

A közösség hiányzik

– Az a tapasztalatunk, hogy azok a diákok, akiket az iskolában kevésbé érdekelt a tanulás, a digitális oktatás alatt sem szorgalmasak. Otthon pedig még lazábbak, hiszen a szülők dolgoznak, de ha otthon is vannak, csak azt látják, hogy a gyerek a számítógép előtt ül, de azt nem, hogy mivel foglalkozik. Igazából a diákoknak nem az iskolai oktatás hiányzik, hanem a közösség. A bezártság miatt sokan ­rosszkedvűek, lehangoltak. Azt javaslom minden tanulónak, hogy tartsa a napirendet. Ne aludja át az egész délelőttöt, ha például olyan órái vannak, ahol nincs élő, online kapcsolat, hanem feladatokat kell megoldani. Mert ha délelőtt nem tanulnak, akkor délután vagy este kell bepótolniuk. Ha viszont délelőtt foglalkoznak a feladatokkal, akkor délután senki nem tiltja meg nekik, hogy a barátaikkal találkozhassanak, persze nem tömegesen. Fontos, hogy az osztálytársak tartsák egymással a kapcsolatot, ezért kell arra törekedni, hogy ne csússzanak el a napjaik – hangsúlyozta az igazgató.

Neki nem gond

Győrffi Ádám György a Földes Ferenc Gimnázium végzős diákja. Ő úgy látja, hogy a gimnáziumban nem okoz gondot az érettségire történő felkészülés, mivel a tanárok mindent megtesznek azért, hogy a tanulók a legjobb eredményt érjék el, a diákok pedig motiváltak. A digitális oktatás ezért is tud jól működni, mert a tanulók rendelkeznek megfelelő technikai háttérrel, jelezte Ádám.

– Ami talán egy kicsit hiányzik, hogy leüljünk egy osztályteremben, és ott oldjuk meg az érettségi feladatokat. Mert számítógépen nem ugyanolyan a feladatmegoldás, még akkor sem, ha becsületesek vagyunk, és nem puskázunk. Matekból már írjuk a próbaérettségiket. Van egy 10 fős spec. matekos csoportunk, ahol mindenki komolyan veszi a vizsgákat. Viszont probléma lehet, hogy akik emelt szinten kémiából vagy fizikából érettségiznek, nem tudnak kísérleteket végezni, pedig ez is hozzátartozik a vizsgakövetelményekhez. Úgy tudom, erre is lesz megoldás, ők majd kis csoportos konzultáció keretében mehetnek be a laborokba – tette hozzá Ádám.

Megjegyezte: neki nem okoz gondot a felkészülés, de véleménye szerint nagyon sok olyan diák lehet megyeszerte és országszerte, akiknek igen. Számukra kellene valamilyen jó megoldást találni.

(A borítóképen: Érettségi tavaly. Az utolsó néhány hónapban ők is digitálisan tanultak)

Forrás: boon.hu