Autógyártó multik kezébe került többek között Borsod sorsa is

autogyarto multik

A világgazdasági válság óta eltelt időszakban hatalmasra nőtt a járműgyártás súlya Magyarországon. Miután a folyamat leginkább néhány megyére koncentrálódott, így van néhány része az országnak, ahol gyakorlatilag az autógyártás adja a gazdaság gerincét.

Mindebből sokat profitált az ország, de mostanra óriási veszélyt is jelent: nem elég, hogy az autóeladások döcögnek, a szektor hatalmas átalakuláson mehet keresztül a következő években világszerte.

Az ágazati teljesítmény fennmaradó része zömmel Fejér, Borsod-Abaúj-Zemplén, Veszprém, Heves és Pest megyében, valamint Budapesten koncentrálódott. Közülük a főváros és Pest megye gazdaságán belül – részben a szolgáltatószektor kiemelkedő szerepe miatt – viszonylag csekély a járműgyártás súlya, a gazdaság hozzáadott értékének mindössze 0,5, illetve 1,4%-át adta 2017-ben. Ugyanakkor Fejér, Borsod-Abaúj-Zemplén, Veszprém és Heves megyében 5,1–8,8% volt ez az arány. A KSH elemzése szerint egy-egy jelentős járműipari szereplő megjelenése hatással van az adott térség gazdaságára:

Képes a gazdaságot dinamizálni, ugyanakkor a globális hatásoknak kitett iparág függőséget is teremt a külföldi irányítású járműgyártók teljesítményétől, illetve az anyavállalatok stratégiai döntésitől.

A termelésben jelentősebb súlyú megyékben általában 30–40%-kal meghaladta az adott megye átlagát az ágazatcsoport bérszintje. Borsod-Abaúj-Zemplénben ennek ellenére sem érte el a 350 ezer forintot a járműiparban teljes munkaidőben alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete, miközben a Bács-Kiskun, a Vas, a Heves és a Veszprém megyeieké 400–418 ezer forint volt 2018-ban.

portfolio.hu