A világ „legőrültebb” bora - Mád

madbor

A világ legjobb édes borának választották a Mad Késői Szüretet.

A legmagasabb pontszámot a Mad Késői szüret 2017 érte el az International Wine & Spirit Competition-ön (IWSC). A különleges nedű ráadásul az öt Master of Wine-ból álló committee aláírásával ellátott, legjobb boroknak járó TROPHY díjat is elnyerte.

Világversenyen megméretve

– A tokaj-hegyaljai borok évszázadok óta világhírűek voltak. Az 1800-as évek végén azonban itt is pusztított a filoxéra, később a világháborúk, majd az azokat követő, a minőségi bortermelést visszavető geopolitikai helyzet hatására a 2000-es évekre nehéz helyzetből indult újra a nemzetközi piacokon akkorra már kevéssé ismert borvidék – kezdte a sikerig vezető út ismertetését Nagy Tamás, a Mad Wine borászat márkanagykövete. – Az ásványi anyagokban gazdag vulkáni talajon összetett, erős savgerinccel bíró minerális jegyekkel rendelkező borok készíthetők. Borászatunk története alig több mint egy évtizedre nyúlik vissza, de a folyamatos szakmai fejlesztések és kutatások hatására már 2013-ban megépült a modern, integrációs borászati épületünk, így a felhasznált energia jelentős részét magunknak állíthatjuk elő, saját napelemrendszerünk segítségével. Mi vagyunk az elsők, akik prémium fröccsöt is készítenek Mad Bubbles néven, amit a fenntartható fejlődés elkötelezett híveiként alumíniumdobozokba zárunk. Így portfóliónk a könnyed és trendi dobozos italoktól a régió-, település- és dűlőszintű borokon keresztül az eszenciáig teljes szélességben, minden fogyasztói szegmensnél képviselni tudja a borvidéket. Azt pedig különösen fontosnak tartjuk, hogy minden kategóriában világversenyen-díjnyertes terméket nyújtsunk a borkedvelőknek.

Szárazzal kezdődött

Érdekesség, hogy kezdetben száraz boraikkal hódították meg a nemzetközi piacot, és borkínálatuk több mint nyolcvan százalékát most is ezek teszik ki.

– A nemzetközi trendek a szárazbor-fogyasztás irányába tolódtak el az utóbbi évtizedekben, ugyanakkor az édes borok iránti kereslet mára újra erősödik – fejtette ki a márkanagykövet. – A kétezres években azonban egyre nagyobb nemzetközi érdeklődés övezte a tokaji száraz borokat is, ami elhozta a külpiacokon azt a kritikus tömegű érdeklődést, amely az adott, megbízhatónak talált tételeken és márkákon túl az egész borvidékre pozitívan hatott. Jó példa erre a Mad Furmint sikertörténete, mely szűk egy évtized alatt négy kontinensen elérhető, globális márkaként értelmezhető termékké nőtte ki magát. Érdekesség, hogy ez a modern stílusban és konstans magas minőségben készülő bor nyitotta meg az utat a borlapokra és kereskedelmi polcokra az ugyanazon márkanév alatt megjelenő édes bornak, a Mad Késői szüretnek is, amely friss, gyümölcsös stílusával, rendkívüli minőségével és elérhető árával jelenleg megközelíthetetlen a nemzetközi mezőnyben. Többek között Gordon Ramsey több Michelin-csillagos éttermében is megtalálható a borlapon, és maga a séf is előszeretettel fogyasztja.

Szerencsés márkanév

– A Mad márkanévvel hihetetlen szerencsénk van, hiszen amellett, hogy maga a név utal a származási helyre is, ékezet nélkül a mad szó angolul őrültet jelent, ami számtalan szójátékra ad lehetőséget – taglalta Nagy Tamás. – A Mad Késői szüret világsikerének egyik legfőbb oka, hogy az erjesztést követően az újbort kizárólag acéltartályban érleljük, illetve kezeljük. Ma már megtehetjük, hogy a legjobb alapanyag nem kerül hordóba, hanem a tiszta, intenzív gyümölcsös ragyogást nem fedjük el hordós jegyekkel, nem tompítjuk az érlelés során mikrooxidációval, hanem tökéletes teljességében megőrizzük azt. Ezt nem tehették meg száz éve elődeink, de ma a legjobb alapanyag felhasználásával még kifejezőbb, kristálytisztán gyümölcsös és Botrytiszes ízvilágot jeleníthetünk meg.

Mindezek után zárják palackba a borokat. A tokaji aszú üvegének a formája évszázadokkal ezelőtt alakult ki, de a tokaji száraz boroknak nem volt egységes palackja, ezért azt az alapító cégtulajdonos, Kovács Károly álmodta meg és nagy sikert aratott, hiszen már más a tokaj-hegyaljai pincészetek is ilyen palackozással kínálják száraz boraikat. A kristálydugó használatával is élen járnak, ami a parafát váltja ki. A palackozást követően megfelelően klimatizált helyiségekben történik a palackos érlelés, és ezt követően kerülnek forgalomba az elkészült termékek.

Nagy Tamás azt is elárulta, azok után, hogy a világversenyek ítészei már letették mellettük a voksukat a fogyasztók visszajelzései is megerősítik, hogy jó úton járnak, boraik mára már négy kontinensen kaphatók.

(A borítóképen: Kovács Károly, a díjnyertes bor plakátja előtt)

Forrás: boon.hu