„ A közlekedési kultúra napja ":Nemcsak vezetni kell megtanulni, hanem közlekedni !

kozlekees

A szabályok megtanulásán kívül rendkívül fontos, hogy hogyan alkalmazzuk ezeket a gyakorlatban.

A közlekedési kultúra napja az évnek az a napja, amelyen különböző rendezvényekkel, aktivitásokkal – előadásokkal, vizuális feliratokkal, sajtómegjelenésekkel, helyszíni bemutatókkal, akciókkal – ráirányítják a közfigyelmet a közlekedés sokszínűségére, szépségére, technikai vívmányaira, a biztonságtudatos, toleráns, egymásra odafigyelő közlekedési magatartás fontosságára a közúti, a vasúti, a vízi és a légi közlekedés területén egyaránt. A közlekedési kultúra napjának célja, hogy minden nap a biztonságos, kulturált közlekedés napja legyen.

Mi a lényeg?

De hol lehet közlekedési kultúrát tanulni? A közlekedés szabályainak ismerete és betartása egyenlő-e a közlekedés kultúrájával? Ha nem, mi adja meg a kulturált közlekedést? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Tóth Tibor segítségével, aki 45 éve van aktívan benne a közlekedésben, először gépjárművezetést oktatóként, immár harminc éve pedig autósiskola-vezetőként.

– A közlekedési kultúra természetesen sokkal több a közlekedési szabályok puszta ismereténél – fejti ki a szakember. – Már a KRESZ oktatása során is – bár nincs benne a tematikában – külön felhívjuk a figyelmet a jelentőségére. A szabályok megtanulásán kívül rendkívül fontos, hogy hogyan alkalmazzuk ezeket a gyakorlatban. Ilyen célból például rendszeresen kijártunk iskolákba, hogy a kerékpáros közlekedés – mely egy neuralgikus pontja a városi forgalomnak – alapjait, többek között a védőfelszerelések alkalmazását megismertessük a diákokkal. Illetve, hogy azt is elmagyarázzuk, hogy a jogosítvány megszerzésével még csak egy lehetőséget kaptak a kulturált, biztonságos utazáshoz – hangsúlyozza.

– Fontos szerepe van családnak a kulturált közlekedés rögzülésében, hiszen az iskolában megszerzett alapokat az autóba beülő család viselkedése – akik szintén vezetnek egyébként – alaposan felül tudja írni. Jelenleg az autók közötti műszaki különbség – mely korábban azért mérsékeltebb volt – szintén okozója tud lenni a kevésbé kulturált magatartásnak. Tipikus hiánytünet például a belső sáv kontrollálatlan használata, melyet ugyan nem büntet a rendőr, de a balesetek előidézésben és egyáltalán a normális közlekedés akadályozásában nagy szerepe van. A preventív vezetést nem lehet eleget hangsúlyozni, a várható forgalmi helyzetekre való felkészülés, a kényes forgalmi szituációkhoz való okos alkalmazkodás mind-mind részei. Például a követési távolságot be nem tartó partner kezelése – a manapság gyakran emlegetett „büntetőfékezés” alkalmazása – a balesetek megelőzése szerves részét képezik ennek a kultúrának – emeli ki. – A sárga lámpa problémával külön kell foglalkozni, és a féktávolság pontos megbecsülése is további fontossággal bír pusztán a jogosítvány megszerzésén túl a mindennapi szituációkban. Közben kell figyelni a forgalmat, például az index nélkül közlekedők fejállása is elárulhatja a sávváltási, fordulási szándékukat – osztja meg tapasztalatait Tóth Tibor.– Külön fejezet a gyalogosokkal való együttműködés, melyet nem lehet eléggé hangsúlyozni, és fontos elemét jelenti a kulturált közlekedésnek.

A közlekedési kultúra napjának megszervezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával a Magyar Mérnöki Kamara által 2013-ban kiírt közlekedésbiztonsági ötletpályázat I. díjat nyert pályaműve indítványozta. Magyarországon 2015 óta minden év május 11-én tartják az ENSZ Cselekvések Évtizede a Közúti Közlekedésbiztonság Területén Akcióprogram 2011. május 11-ei elindításának – az emberiség első közlekedésbiztonsági összefogásának – emlékére a Közlekedéstudományi Egyesület szakmai koordinációjával és egyre több partnerszervezet összefogásával.

Forrás: boon.hu