Aláírásgyűjtés a híd újjáépítéséért

hid

A Kenézlő–Balsa közötti híd az utolsó, amit még nem állítottak helyre.

Aláírásgyűjtésbe kezdett a kenézlői polgármester annak érdekében, hogy építsék újjá a Tisza-hidat, mely a települést a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Balsával kötné össze.

Horváth Ferenc az Észak-Magyarországnak elmondta: az 1930-ban megépült híd a két világháború között a térségben élők kapcsolattartását számtalan fontos területen megkönnyítette. Összekötötte a Bodrogközt a szabolcsi régióval társadalmilag, gazdaságilag egyaránt. Hosszú ideig Kenézlő Szabolcs megyéhez is tartozott. A híd egy nyomtávú forgalmat tett lehetővé, aminek közepén húzódott az egykori keskeny nyomtávú kisvasút sínpárja. A vonatszerelvény a zempléni Hegyközből, valamint a Bodrogközből szállította az utasokat a Tisza túloldalára és vissza – magyarázta a polgármester. Hozzátette: a folyó fölött átívelő létesítményt 1944 novemberében a visszavonuló német csapatok robbantották fel. A balsai híd a második világháborúban megsemmisített hidak közül az utolsó, ami még nem épült újjá, bár több fórumon is ígéret érkezett a összes akkor lerombolt híd újjáépítésére. A polgármester szerint a híd hiányának jelentős szerepe van abban, hogy Kenézlő lakosságszáma a XX. század első felében feljegyzett 2200 főről mára 1200-ra csökkent. Mint elmondta, ugyan az előző időszakokban voltak már kezdeményezések a híd újjáépítésére, azok mind elhaltak.

A 2015-ös kezdeményezés során több lehetséges helyszínt is felvázoltak a híd megépítésére, valamint többféle becsült költségvetés is készült a létesítményhez vezető utak felújításával, esetleges építésével együtt.

Közel kerül Nyíregyháza

Horváth Ferencet 2019. október 13-án választották Kenézlő polgármesterévé. Az Északnak elmondta: a legfontosabb teendői közé tartozik a híd megépítésének ügye, amivel nem csak a Bodrogközben élő emberek járnának jól. Véleménye szerint ha sikerülne, annak nemcsak településük, de a Bodrogköz magyarországi és szlovákiai része, a Hegyköz, valamint Tokaj-Hegyalja is előnyét élvezné, hiszen egy fontos átkelési pont nyílna a Nyírség, azon belül is a térség legnagyobb városa, Nyíregyháza felé. Most komppal lehet átkelni a folyón, de ez a közlekedési forma sokak számára drága, körülményes és szakaszos működésű, hiszen a tél nagy részében, valamint a tavaszi-őszi áradások és magasabb vízállás esetén egyáltalán nem működik a kompszolgáltatás. Ilyenkor Sárospatak irányába kell kerülni, ami azt jelenti, hogy a 32 km-es távolság 100 km-re nő – magyarázta a polgármester.

A vágyott beruházás bekerült a megépítendő hidak körébe.

A várható eredmények társadalmi-szociális és gazdasági szempontból is jelentőséggel bírnak: mivel mindkét oldalon laknak hozzátartozók, rokonok, családtagok, számukra a kapcsolattartás a fontos, de sokan találhatnának munkát a közeli, 32 kilométerre fekvő Nyíregyházán az üzemekben, valamint a szabolcsi gazdaságokban. További gazdasági előnyt jelentene abból a szempontból, hogy az M3-as autópálya forgalmába bekapcsolódhatna a térség, amely csak 30 km-re található. A kenézlői polgármester mindezeken túl fontosnak tartaná, hogy a Bodrogköz is részesüljön hasonló turisztikai forrásokból, mint a környező régiók. Meglátása szerint egy bicikliút-hálózat a mai divatos kerékpárturizmus feltételeit teremtené meg, amelyhez egyéb turisztikai szolgáltatás is kapcsolódhatna. Hozzátette: szabolcsi oldalon már kiépült a kerékpárút-hálózat egészen Nyíregyházáig, Tokaj-Hegyalján pedig tudomása szerint most épült a térség nagy részét érintő kerékpárút hálózat. Ezekhez, és a Zempléni-hegység településeihez lehetne csatlakoztatni a bodrogközit. A térségben számtalan természeti és kulturális érték található. A Bodrogon és Tiszán kiépült kis- és sétahajózás is összekapcsolható a Bodrogzug természeti értékeivel – mondta Horváth Ferenc. Kiemelte:
az aláírásokat papíron gyűjtik, már eddig meghaladta a több ezret a támogatók száma.

(A borítóképen: A jelen…)

Forrás: boon.hu