Füzérkomlósi kisvasúti emlékhely
Füzérkomlós valaha egy Nyíregyházától a Zemplénig terjedő kisvasúti hálózat legészakabbi végpontja volt. 1980 óta nem jár erre vonat, de az egykori állomáson egy dízelmozdony őrzi egy sikertörténet emlékét.
A Sátoraljaújhelyet Füzérkomlóssal összekötő Hegyközi Kisvasút 1924-ben épült meg, majd három évvel később összekötötték a Bodrogközi Kisvasúttal, újabb három év elteltével pedig a Nyírvidékivel is, a Balsa és Kenézlő közötti Tisza-híd megépítésével. Fénykorában a kisvasút összekötötte a Zemplént a Nyírséggel, de a második világháború idején Királyhelmecre is el lehetett jutni a hálózaton; Nyíregyházáról Sátoraljaújhelyre gyorsmotorkocsi közlekedett, akár 60 km/órás sebességgel hasítva az alföldi pályaszakaszokon. (Nyíregyháza és Sóstó között egészen egyedülálló módon ráadásul villamosként üzemelt a kisvasút.) A Tisza-híd azonban rövid életű volt, 1944-ben felrobbantották a németek, és soha nem is épült újjá, majd 1980-ban megszűnt a forgalom a Hegyközi kisvasúton.
Füzérkomlóson az egykor jelentős forgalmat bonyolító állomásra nem sok minden emlékeztet a kiállított mozdonyon, illetve a mellette nyomokban felfedezhető rakodón kívül. Az Mk45 2009-es dízelmozdony négy társával együtt 1973-ban érkezett a Hegyközi Kisvasútra egyenesen a bukaresti Augusztus 23. Művekből, beszerzésüket a nagy vonatterhelés (tehervonatok élén), illetve jó gyorsulás (személyvonatok esetében) indokolta.
1980-ban a Hegyközi Kisvasút megszűnésével Nyíregyházára kerültek a gépek, azonban nagy tengelyterhelésük miatt túlzottan igénybe vették a pályát, ezért 1994-ben a Gyermekvasútra kerültek, hat másik, a kezdetektől napjainkig üzemelő társuk mellé. A budai hegyekben azonban már soha nem üzemeltek, a használható alkatrészek kinyerését követően a 2009-es kivételével elbontották az egykori zempléni mozdonyokat.
Az utolsó mohikán megmentését a füzéri plébános, Tóth Gábor kezdeményezte 2008-ban, akinek emlékeiben élénken élt még a Sátoraljaújhely főutcáján végigcsattogó vonat képe. Vasútbarátként és egy helyi összefogás vezetőjeként elérte, hogy 2010-ben az egykori állomás helyére kerüljön a valaha itt szolgált dízelmozdony.
Számos emléket fel lehet fedezni a Hegyközi Kisvasútból a füzérkomlósin kívül is a tágabban vett környéken: Sátoraljaújhelyről Füzérkomlósra a mai kerékpárút jórészt a kisvasút nyomvonalán halad, Sárospatak mellett még áll a kisvasút hídja a Bodrog felett, és persze működik az egykori szárnyvonalon a Pálházi Erdei Vasút is.
Megközelítés
Tömegközlekedéssel
A helyközi autóbuszokról Füzérkomlós, nyíri elágazás megállóhelyen kell leszállni.
Füzérkomlós, nyíri elágazás megállóhelytől a Dr. Molnár úton kell elindulni keleti irányba, majd az első lehetőségnél (Rakodóköz) jobbra fordulni, majd egy éles balkanyar után az elágazásban ismét jobbra (körülbelül 500 méter).
Parkolás
Közvetlenül az emlékhely mellett, a Raokodóközben lehet parkolni.
Koordináták
DD - 48.511402, 21.455548
DMS - 48°30'41.0"N 21°27'20.0"E
UTM - 34U 533644 5373243
(térkép)
Forrás: Magyar Természetjáró Szövetség